Världens reklambudgetar faller för tredje månaden i rad

Enligt siffror från World Economics så faller den Globala indexen för marknadsföringsbudgetar för oktober jämfört med månaden innan. Det är således tredje månaden i rad som dessa budgetar faller. Enda undantaget är dock vårt Europa.

World Economics mäter resultaten genom att ta den procentandel av de tillfrågade som säger att aktiviteterna ökat, och lägger till halva procentandelen av de som uppger ingen förändring. På så sätt kan man mäta den övergripande tendensen till möjliga ökningar.

Ett resultat på 50 indikerar ingen förändring från föregående månad. Men för tredje månaden i rad så föll alltså oktobers övergripande siffra till under 50 på skalan.

Läs mer: Digital marknadsföring är stekhett – ökar med tvåsiffriga tal

Asien och de Amerikanska regionerna ligger på 48, 1 respektive 45 för den senare. Men Europa verkar klara sig undan fallet, och hamnar på 56,1 på skalan. Förhoppningsvis innebär inte det amerikanska presidentvalens resultat någon negativ förändring på denna front.

Om man vill läsa mer om resultatet så kan man följa denna länk.