Salesforce presenterar idag rapporten Shopping Index för första kvartalet 2017. Rapporten, som analyserat 500 miljoner konsumenters shoppingvanor i Europa och USA, visar att värdet av genomförda köp är viktigare än antalet besök för ökad e-handel.
Det globala snittvärdet för varje köp under det första kvartalet 2017 bidrog till en genomsnittlig tillväxt om 12 procent. Detta kan jämföras med Norden som hade det högsta snittvärdet för genomförda köp och en genomsnittlig tillväxt på 33 procent under första kvartalet. Motsvarande siffra i Frankrike var 17 procent, Tyskland 5 procent och Storbritannien 8 procent.
– Att kunder köper fler och dyrare produkter visar att förtroendet för e-handel ökar i världen. Här utmärker sig Norden, som tidigt omfamnade e-handel. Tillsammans med individuellt anpassade kundresor, snabbare leveranser och bättre returmöjligheter kommer konsumenten att fortsätta spendera mer i e-butiker, säger Baman Motivala, Nordenchef Salesforce.
Jämfört med andra marknader är nordiska konsumenter mer benägna att besöka en webbplats från en social mediekanal (5 procent) och ännu mer så från en social mediekanal i mobilen (8 procent), vilket är högre om man jämför med exempelvis Storbritannien som hade 4 respektive 6 procent.
Även engagemanget bland besökare har ökat och hela 16 procent av alla konsumenter uppvisar starka köpsignaler genom att söka, placera produkter i varukorgen samt påbörja en betalning. Här är modeintresserade 30 procent mer benägna att handla online jämfört med andra produktkategorier. Hela 35 procent av modekonsumenter väljer att genomföra sina köp via mobilen, jämfört med 29 procent för andra produktkategorier, vilket är en ökning med 82 procent sedan förra året.
Vidare visar rapporten att konverteringar ökat med tre procent och att köpets genomsnittliga värde ökat med samma procenttal.
Att handla via mobilen är allt mer vanligt. En majoritet av all trafik, 53 procent, till e-handelsplatser kommer från mobilen och 32 procent av alla köp. En kategori som leder den här utvecklingen är konsumenter som köper sportkläder. Besök från mobila enheter till nordiska e-handelsplatser ökade med 27 procent under kvartalet. Även Tyskland och Storbritannien såg en stark tillväxt från mobila besökare med 24 procent respektive 51 procent.
Om Shopping Index
Salesforce Shopping Index har kartlagt shoppingvanor bland 500 miljoner konsumenter i 37 länder under första kvartalet 2017. Rapporten baseras på data från 725 e-handelsplatser och över två miljarder besök på marknader som Norden, USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Rapporten Shopping Index från Salesforce finns tillgänglig här: https://www.demandware.com/