E-handelsföretaget CDON satsar på att införa externa annonser på sin webbplats i ett samarbete med Admore Media Sales. De första annonserna börjar visas redan nu i september.
Vi blev nyfikna på affären och kontaktade Oskar Söderström på Admore Media Sales för att få höra om bakgrunden till affären samt få en djupare insikt i vad detta innebär för båda parter.
Vad gör Admore Media Sales för något?
Admore Media Sales AB arbetar med färre antal stora sajter som hitta.se, tradera.com och CDON.com. Vår modell är att arbeta dedikerat mot våra sajter samt med fullservice för att hjälpa de som inte har annonsaffären som fokusområde. Detta medför att vi kan utveckla en unik expertis om de sajter vi jobbar med som vi sedan använder för att hjälpa annonsörers unika behov.
Vad är din roll på Admore Media Sales?
Jag är en av grundarna till Admore. Tillsammans med Anders Dahlgren driver jag bolaget på taktisk och strategisk nivå. Vår dagliga försäljning står vårt otroligt trevliga säljteam för, med vår FC Daniel Ahlstrand i spetsen. Mina uppgifter är bland annat att ta in nya uppdrag som passar in i vår sajtportfölj.
Ni har nyligen fått ett samarbetsavtal med CDON om att sälja annonsplatser på deras webb. Hur kom det sig att ni fick möjligheten till detta?
Vi har medvetet närmat oss sajter som har en väldigt hög affinitet i målgruppen – över 20 år – med minimalt spill och få besökare under 18 år. Tradera.com och hitta.se är båda sajter som av naturliga skäl appellerar till den något mognare och köpbenägna målgruppen. Att jobba med den målgruppen är något som vi finner nödvändigt i det digitala landskapet som ständigt föryngras och som har en trend att migrera till mobila plattformar. Detta tillsammans med att vi gjort ett bra jobb med tradera.com de senaste 6 åren och hitta.se de senaste 2 åren har lett till att vi idag ses som det lilla säljbolaget med de stora sajterna. Vår position på marknaden gör oss attraktiva för sajter som CDON.com som har som målsättning att kapitalisera på sin trafik i ett nära samarbete med ett säljbolag som förstår deras affär. CDON är ett väldigt viktigt uppdrag för oss och vi är mycket stolta att vi får jobba med dem.
Hur säkerställer ni att era annonsörer når rätt målgrupp?
En av de många förmåner som följer med att arbeta tillsammans med e-handelssajter är att de har väldigt bra data på sina besökare. Datan ligger till grund för våra demografiska estimat när vi tar fram olika kombinationer av underavdelningar. Modellen vi jobbar efter har visat sig vara mycket framgångsrik för våra annonsörer som vill ha relevant räckvidd.