Det här är uppgifter som företag och varumärken bör ta åt sig på allvar, då en stor del av konsumenterna känner att man inte lyssnar på dem och att de känner sig “missförstådda”. Inte nog med det; en överväldigande majoritet tycker att annonseringen använder sig av stereotyper – som i värsta fall alienerar.
Det är en undersökning (utförd av analysföretaget Attest) av 2 000 konsumenter i Storbritannien som visar på att många inte känner att man lyssnar på sina konsumenter. De varumärken som är de största “förövarna” är parfymföretag, klädmärken för kvinnor och spelföretag. Försäkringsföretag och sminkföretag hamnar också med på topp 5.
Läs mer: Less is more – riktad reklam kan vara en nackdel, menar forskare
Av dessa 2 000 tillfrågade svarade också hela 92 procent “ja” på frågan om man tyckte att företag använde sig av stereotyper när de riktar sig mot dem. En alarmerande siffra är dessutom att hela 23 procent kände sig alienerade av dessa stereotypa skildringar och karaktärer.
Det är förstås omöjligt att se till alla helt individuella behov på minsta möjliga nivå. Men nog är det ett varningstecken att så många känner missförstådda och upplever annonseringen som stereotyp. Med tanke på onlinereklamens stora tillväxt så bör det även öppna för en bättre insikt kring konsumenternas vanor, åsikter och variation.
Behöver du hjälp med att anpassa din annonskampanj till den senaste digitala utvecklingen? Klicka här.