Var tredje kan tänka sig sälja sin personliga data

Samtidigt som endast 1 procent av de tillfrågade i en undersökning litar på att annonsörer tar väl hand om deras data kan 27 procent tänka sig sälja den.

Undersökningen som genomförts av IPG Mediabrands Marketing Sciences och UM i England förmedlar ett tydligt budskap. Att om man som internetanvändare får pengar för sin egna internetdata så är hela en tredjedel villiga att släppa den ifrån sig. Samtidigt som man inte alls litar på at annonsörer som vill ha ens data eller information inte missbrukar förtroendet.

Läs också: Ladda hem din egen sökhistorik från Google och bli rik

Hela 41 procent av respondenterna skulle kunna tänka sig att sälja sin data om de fick mer än 7.000 kronor per år för den.

“From GPS to cookies, the volume and range of sources is growing exponentially. Subsequently, the evolving dialogue between brand and consumer is increasingly data-centric. But it’s vital we don’t lost sight of the people behind the numbers. Our study shows a worrying lack of faith in advertisers to manage consumer data responsibly.” säger ansvariga för studien.

> Ladda ned mer information här