Var tredje chef googlar kandidater under rekryteringsprocessen

Var tredje svensk chef googlar arbetssökandes namn. Det visar en ny undersökning från Novus på uppdrag av chefsorganisationen Ledarna. Det sociala nätverket Linkedin står för den största delen av ökningen.

Undersökningen som genomförs för fjärde året i rad och visar ett ökat intresse att söka information i digitala kanaler vid rekrytering. I årets undersökning svarade 26 procent att de använder LinkedIn vilket gör LinkedIn till den största kanalen i rekryteringsprocessen.

Att tänka på:

– Se till att din LinkedIn är uppdaterad.
– Särskilj privata sidor med sidor som representerar din arbetsprofil.
– Se till så att alla dina privata sidor på exempelvis Facebook inte är publika.
– Tänk på att bilden du använder säger mer än du tänkte när du laddade upp den.
– Partybilder och liknande ska man inte ha publika om ditt jobb är publikt.

Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Ledarna och de har tillfrågat 1679 chefer.