“Vår största utmaning är att hinna rekrytera riktigt bra personer”

Olle Råghall är en person som alltid har glimten i ögat och ger kunniga svar på tal.  Han började sin karriär på undersökningsbolaget NMA där han också senare blev VD efter att bolaget döptes om till BlueCarrot. Efter tiden på den blå moroten kittlade det i entreprenörsvenen, Olle blev då involverade i Reachr som var ett gemensamt projekt mellan CINT och Nepa. Reachr var tänkt att bli en helig graal för mediabolag och lösa alla möjliga uppgifter, men efter 1 år av kämpande hoppade Olle över till Nepa och började där som affärsutvecklare. Idag har Olle ansvaret för Nepas globala produktportfölj till mediebolag.

Vad är din roll på Nepa?
Jag är ansvarig för vår affär mot mediebolag vilket är ett av våra tre fokusområden tillsammans med Retail/FMCG och kommunikationsutveckling för större annonsörer.

Vilka typer av produkter erbjuder Nepa?
För medier arbetar vi inom fem områden; segmentering & positionering, innehållsutveckling, paketering & prissättning, kommunikationsutveckling och stöd till annonsförsäljning. Inom Retail/FMCG arbetar vi med varumärke, kommunikation, category management, försäljning och produktutveckling. Gemensamt för de flesta av våra kunder är att vi även hjälper dem att bygga konsumentpaneler, för att möjliggöra en närmare dialog med sina kunder. Vi även kopplar research till affärsdata för att utveckla våra kunder inom tidigare nämnda områden.

Hur lyckas ni ha så konkurrenskraftiga priser?
Vi har arbetat i 8 år på att skapa effektiva processer och system. Vi har en hög grad av automatisering i analysarbete och rapportproduktion samt en stor del av vårt datainsamlingsarbete är helt automatiserat.

Vilken av era internationella marknader växer som mest?
Vi ser en enormt stark tillväxt på alla våra nordiska kontor och i UK. I Asien med länder som Kina, Indien och Singapore växer vi så att det knakar.

Hur bemöter ni den tillväxten?
Vår största utmaning är att hinna rekrytera riktigt bra personer, alla tips är varmt välkomna!