Välkommen till Dagens Analys!

Var ska Bonnier News hitta sina digitala hjältar?

Nu när Thomas Franzén har tagit över rodret på Bonnier har de helt ändrat riktning, alla vinster de närmaste åren skall återinvesteras i digital utveckling. För att lyckas med sin satsning behöver Bonnier rekrytera digitala hjältar som kan leda mediejätten till toppen. Kommer Bonnier att lyckas?

Bonnier vill kunna möta den digitala och mobila transformationen som hela mediebranschen är mitt i med styrka. Bonnier vill inte bli nästa Kodak, de vill bli nästa Netflix och då måste de rusta.

Personen som ska leda denna transformation för Bonniers tryckta nyheter är Gunilla Herlitz med den i pressen omskrivna årslönen om 19 miljoner kronor. Gunilla skall till år 2020 ha hittat nya digitala distributionsformer för Bonnier tryckta nyheter. Därför letar de just nu med ljus och lyckta efter de digitala hjältarna som skall ta Bonnier in i den digitala mobila framtiden.

DN söker flera digitala personer som exempelvis idag utlysta tjänsterna – AGIL Projektledare/Produktägare, Webbanalytiker, Konverteringsspecialist, Webbutvecklare och en Javautvecklare. Ryktet säger bland annat att Dagens industri skall rekrytera 10-15 nya digitalare som skall utveckla deras tjänster. Dessutom kommer Expressen och Sydsvenskan även de behöva flera digitala hjältar, sammanfattningsvis får jag det till minst 20 digitala hjältar som skall anställas under nästa år.

Först måste jag lyfta på hatten och säga att strategin från Bonnier är korrekt, lite sent kanske men dock bra. Frågan som jag då ställer mig, var skall Bonnier hitta alla dessa hjältar under 2015? Vi som jobbar med digital marknadsföring och analys vet att dessa personer inte växer på träd. En annan fråga som dyker upp är om man verkligen tänkt på att det behövs analytiker och statistiker som kan modellera alla datamängder i förhållande till alla projektledare och utvecklare som ska anställas?

Jag ser några olika scenarion framför mig:

1. Bonnier kommer att ta in konsulter som får lösa problemen om de själva inte lyckas hitta alla digitala hjältar.

2. Bonnier mutar nyanställda med tjusiga titlar och befattningar vilket leder till att de bara har hövdingar men inga indianer.

3. Koncernen gör en hel del felrekryteringar och kommer att ha en hel del halvfärdiga och trasiga utvecklingsprojekt.

Jag tycker att strategin ser bra ut när man ser vad de vill göra – att återinvestera vinsterna i digital utveckling. Jag hoppas verkligen att de lyckas hitta sin önskvärda digitala hjältar som skall ta upp kampen med Schibsted, Google, Facebook, Twitter och alla andra som slåss om besökarna. Listan är lång och konkurrenterna har ett rejält försprång. Bonnier måste nu skynda långsamt så att det inte blir senvägar nu när de skall springa lopp med konkurrenterna.