Vår relation till teknologi blir alltmer mänsklig

Har du någonsin skällt ut din laggande, ”smarta” mobil? Klappat datorn för att den inte ska hänga sig? Du är inte ensam!

I en tid där vi blir alltmer beroende av teknologi ökar också vår relation till den, och så även förmänskligandet av dessa ”döda” ting. I föreläsningen ”The Age of Technological Intimacy”, nyligen presenterad på en konferens för kundrelationer i London, talade Amanda Anderton om den moderne konsumentens förhållande till våra tekniska hjälpmedel.

Vår relation till den vardagsnära teknologin, som finns närvarande i vårt liv från morgon till kväll blir alltmer mänsklig. Och likt relationen till våra medmänniskor så kan de skapa starka känslor, i synnerhet när tekniken inte gör som vi vill.

Läs mer: Framtidens sökmotor förstår dina känslor

Mobiltelefonen ”dör”, datorn kan få ett ”virus” – begrepp som dessa hjälper till att göra dessa saker mänskliga. I synnerhet kan dessa saker ge ett levande inslag i ensamma stunder, och teknologi spelar en framträdande roll vid familjehögtider. Men vi vill ändå inte att teknologin ska efterlikna oss allför mycket, och människoliknande ting skapar obehag. Ett exempel är Apples Siri, som ofta uppfattas negativt av användare.

En viktig lärdom för företag kan vara att en snygg och effektiv design kan vara viktigare än märke för många kunder, som tycks föredra något de kan relatera och identifiera sig med utseendemässigt.