LAT – Limit Ad Tracking – är en funktion i Apples operativsystem för mobiler och surfplattor som, om påslagen, förhindrar annonser i appar att rikta sig specifikt till deras individuella enhet med riktad reklam. Över två miljoner nya LAT-användare har tillkommit i samband med att den senaste versionen, iOS 10, kommit ut.
Detta är såklart ett problem för de marknadsförare som förlitar sig just på riktade annonser, då de som har LAT aktiverat i stort sett blir “spöken” i samband med att deras individuella iOS-id ( “IDFA”, en kombination av bokstäver och siffror) försvinner, skriver AdAge.
Denna inställning påverkar även Googles och Facebooks annonsnätverk. Det är främst i USA, Storbritannien och Tyskland som iOS-användarna slagit på LAT – i det senare fallet hela 19,3 procent.
Enligt Adjust, som är marknadsföringsplattformen som står bakom dessa siffror, så innebär det att 20 procent av iOS-användarna i USA blockerar individuell annonsspårning av deras mobiltelefoner. I världen i stort är det sammanlagt 18 procent som använder sig av funktionen.
“Denna utveckling pekar i en riktning där det inte längre bara är de tekniskt intresserade och reklam-allergiska personerna som använder sig av detta”, kommenterade Adjust medgrundare och CEO Paul Muller.
Med tanke på hur mycket investeringarna i mobilbaserad reklam ökat på sistone, så är denna trend bland användarna utan tvekan något som marknadsförarna kommer behöva hålla koll på i framtiden.
Läs mer: Mobil marknadsföring spås fortsätta växa explosionsartat