Var ännu snabbare med Facebook’s Instant Articles

När det gäller laddningstider, lever ”Facebook’s Instant Articles” upp till sitt namn.

Tidigare denna månad, lanserade Facebook ”Instant Articles”, en ny produkt som gör det möjligt för publicister att ladda upp artiklar och filmer direkt i webbläsaren hos besökaren.

En av fördelarna med produkten, enligt Facebook, är att innehållet ska laddas upp snabbare när man vill läsa via mobiler och inte behöva gå till förlagens egna hemsidor.

Enligt Catchpoint Systems, ett analysföretag, tillåter Instant Articles att innehåll laddas upp betydligt snabbare än de stora nyhetsförlagen.

Företaget har analyserat laddningstider på 50 stora förlag under två timmar och fann de klockade in ett genomsnitt av 3.66 sekunder.

Instant Articles tar mellan 0 – 300 millisekunder, vilket är en enorm skillnad.

Hur fungerar det? En stor del av innehållet som publiceras via Instant Articles är redan nedladdad, innan användaren ens har tryckt på artikeln de vill läsa. Dessutom har Facebook listat ut ett sätt att inkludera andra föremål såsom annonser i sidor på ett sätt som inte stör tillgången till själva innehållet.

“Facebook har gjort en hel del arbete att optimera sin mobil app för användarna. Nu vill de erbjuda detsamma till publicister “, säger Dritan Suljoti, grundare och produktchef på Catchpoint Systems.

Utmaningen för publicister är att leverera en upplevelse för sina användare som också lockar fram intäkter. Det innebär att de ofta har annonser, sociala knappar och annat som avsevärt bromsar laddningstider på webbsidor.

Facebook ligger alltså som vanligt ett steg före.