Nu har halva 2017 gått, och det har hittills varit ett händelserikt år. Nedan följer en kort sammanfattning av de viktigaste händelserna.
Den mest uppmärksammade händelsen är givetvis att Snap Inc börsnoterades. I februari meddelade Snapchats moderbolag Snap Inc att de skulle börsintroducera. Spekulationerna var många, men ändå såldes aktien för rekordpris redan första dagen. Däremot slutade första kvartalet på ett sämre resultat än väntat, något som Snap menade berodde på säsongsvariationer. Det är ju vanligtvis något som är relevant för etablerade bolag, och inte helt nya företag.
På tal om Snapchat, så fick de även se sig omsprungna av Instagram, som inte bara snodde deras Stories-koncept, utan på bara några månader lyckades locka fler att använda Instagram Stories än vad som finns på Snapchat totalt. De började även använda sig av Snapchats vertikala videoformat, för att på så sätt göra Instagram intressant för de annonsörer som redan fanns på Snapchat. Så inte nog med att Instagram försökte ta Snapchats användare, de gjorde även en stöt mot deras annonsintäkter.
När vi ändå pratar om videoformat så började Facebook (som dessutom äger Instagram) att experimentera med mitt-i-videoannonser. För användarna innebar det att Facebook först profilerade sig som ett alternativ till YouTube, för att sedan fokusera på att locka annonsörer till de användare som letat sig till plattformen för videomöjligheterna. Inte helt snyggt kan tyckas. Frågan kvarstår dock om Facebook kan erbjuda bättre kontroll över var annonsörernas videor ses än vad YouTube hade tidigare under våren.
En annan plattform som mötts av motgång på motgång är Twitter, som länge kämpat med vikande användarsiffror. Under början av 2017 visade de för första på gången positiva siffror för antalet användare, men då föll istället annonsintäkterna, trots satsningar på inkomstbringande tjänster som Periscope. Mycket av annonsförlusterna berodde på att NFL valde att inte fortsätta samarbetet om live-streaming av matcher. Ibland går det bara inte att vinna.
Även LinkedIn har gjort förändringar i sin affärsmodell, men frågan är om den är till det bättre eller till det sämre. Efter att ha stått emot under många år öppnade de nu, genom sitt Matched Audiences-program upp för retargeting av annonser. Trots att ”alla andra” (Facebook, Twitter, Google, etc.) gör det borde det finnas något bättre sätt att skapa annonsintäkter än att utsätta sina businessfokuserade användare för den typen av annonspåhitt.
En ny funktion som användarna dock kan ha mycket nytta av är Pinterests nya Lens, en funktion som gör att du kan söka genom att ta ett foto med din mobilkamera. Eftersom Pinterest vill vara för bildsökning vad Google är för textsökning så är det rimligt att det ska vara enkelt att söka via bilder också. Pinterest har även meddelat att de avser använda Lens-tekniken för att kunna leverera mer personaliserade annonser.
Så här precis inför sommaren lanserade så meddelandetjänsten Messenger sin nya Discovery-list. Tanken är att uppmärksamma när du pratar med en chatbot, och även kunna hitta företag att konversera med direkt i Messenger istället för att behöva ringa eller maila. Det betyder att 2017 kan komma att bli året när chatbots verkligen får ett uppsving, men det får andra halvan av året visa.
Det har som sagt hänt en hel del, men det betyder inte att vi inte med stor spänning ser fram emot vad hösten kommer föra med sig. Vem vet, kanske är det du och ditt företag som kommer omnämnas när vi summerar andra halvan av 2017?