Att förstå hur konsumenter beter sig I digitala miljöer är viktigare än någonsin. Den nya studien eCommerce On från Kantar erbjuder nu spännande insikter i vad som driver e-handelskundernas beteenden.
Studien har följt 100.000 kundresor och 33.000 olika konsumenter i 18 länder för att förstå hur konsumenterna beter sig och vad som driver deras beteenden. De har undersökt 16 olika köpkategorier och ett flertal olika e-handelsplattformar för att bättre förstå hur olika förutsättningar påverkar konsumenterna.
En sak som undersökningen tydligt visar är hur viktig mobilen blivit för konsumenterna. Skillnaderna är visserligen väldigt stora mellan olika länder, men att ha en mobilvänlig upplevelse är kritiskt, I synnerhet om du arbetar på den sydostasiatiska marknaden. I exempelvis Frankrike och Tyskland sker 25% respektive 32% av köpen via en mobil, medan motsvarande siffra för Kina är 69% och för Indonesien hela 82%. Däremot handlas 55% av babyprodukter på mobilen i Tyskland, sannolikt på grund av att stressade småbarnsföräldrar har närmare till mobilen än datorn. Så oavsett vilken marknad du agerar på är mobilen något du måste ta hänsyn till.
LÄS OCKSÅ: Kategoritexter – därför är de viktiga för SEO
En annan tydlig trend är att köpupplevelsen är viktigare än både pris och leveranshastighet. Att ge en behaglig, problemfri upplevelse fäller därför avgörandet för om du kommer lyckas med din e-handelsstrategi eller inte, snarare ä nom du har det bästa priset eller de snabbaste leveranserna. Denna trend håller oavsett var i världen du befinner dig.
Som e-handlare måste du dock vara beredd att anpassa dig efter var i världen du befinner dig. Utöver upplevelsen kan konsumenterna ha olika preferenser beroende på vilket land de bor i. Vissa är mer priskänsliga, medan andra är mer intresserade av vilket produktutbud som erbjuds eller om produkten har fått goda rekommendationer eller inte. Så vill du ta dig in på en ny marknad måste du alltid göra din hemläxa och förstå vad som driver köpbeteendet i respektive land. Ett tydligt exempel på detta är att Brasilianska e-handlare är betydligt mer intresserade av att ha en rolig köpupplevelse jämfört med övriga latinamerikanska länders konsumenter, som bryr sig mer om produktinformationen och vilket betyg produkterna fått av tidigare konsumenter.
Slutsatsen är att du måste erbjuda en mobilanpassad och enastående upplevelse för dina konsumenter för att lyckas. Därefter behöver du anpassa olika aspekter av din e-handelssajt för att möta de specifika behov som dina potentiella kunder har i just denna region.
Här kan du ta del av en infograf som PDF från Kantar:
Kantar___eCommerce_ON___Infographic