Minns ni det elektroniska husdjuret (1997), GPS-mottagaren (2007) och råsaftcentrifugen (2013)? Eller robotdammsugaren som hamnade överst 2015?
Imorgon, tisdag 20 november, utser HUI årets julklapp och det är även trettio år sedan den första gången som årets julklapp utsågs.
För att en produkt eller tjänst ska bli utsedd till Årets Julklapp av HUI ska ett eller flera av följande kriterier uppfyllas:
• Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året
• Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal
• Produkten ska representera den tid vi lever i
Förra året utsågs elcykeln till årets julklapp, men den allra mest kända julklappen kommer nog från premiäråret 1988: bakmaskinen. Som säkert fortfarande finns kvar i många hem, dock oftare undanstoppad i köksskåp och förråd än använd.
Vad blir då årets julklapp? Jag gissar på smarta högtalare (eller röstassistenter) som fått ett riktigt lyft sedan Google Home lanserades med svenskt tal.
Vaken med P3 & P4 hade i förra veckan en omröstning kring vad som blir årets julklapp 2018 och här är resultatet:
1. Smarta högtalare
2. Trådlösa öronsnäckor
3. Varmluftsfritös
4. Pengar
5. Lösenordshanterare och Något vintage/begagnat
7. Ljudboksprenumeration
8. Drönare
9. 3D-skrivare
10. Busskort
Läser man hela listan är det en rejäl blandning av nytt och gammalt, allt från smarta högtalare till pengar, med en av förra årets favoriter, drönare, långt ned på listan i år.
Jag tror den enda riktiga utmanaren till smarta högtalare är någonting helt annat, till exempel pengar till välgörenhet eller något annat som gör gott för själ eller vår miljö, som något vintage eller begagnat i listan från Vaken med P3 & P4, och som inte är en teknikpryl (de senaste fyra åren är det teknikprylar som blivit årets julklapp).
Imorgon vet vi vad årets julklapp blir, men redan nu vet vi en sak: att det blir en rekordjul i år igen. Enligt HUI slår julhandeln rekord i år igen och försäljningstillväxten i december månad blir 3,0 % jämfört med 2017. December månad förväntas dock tappa försäljning till november i och med att Black Friday på kort tid etablerat sig som en mycket stark försäljningsperiod.
E-handeln har fortsatt att växt snabbt under 2018 och tillväxten bedöms enligt PostNord uppgå till cirka 10 miljarder kronor under helåret 2018. Det innebär att mer än hälften, hela 55 procent av konsumenterna, kommer att handla klappar online 2018 och under året har även dagligvaruhandeln gått starkt framåt, så många svenskar kommer sannolikt att även köpa sin julmat på nätet i år.
Läs mer om årets julklapp 2018:
Sökvolymer och årets julklapp (Pineberry)
Experterna tippar om vad svenskarna vill ha i år (Leva & Bo)
Uppdaterat den 20 november:
Det blev det återvunna plagget som blev årets julklapp 2018, så årets julklapp blev hållbar och som juryn skriver i motiveringen “speglar [årets julklapp] de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö”.
Läs mer om årets julklapp 2018 på hui.se
Läs mer:
Årets julklapp 2020