Vad är okej att lägga upp på Facebook?

Det verkar vara svårt att veta vad som är okej och inte okej att lägga upp på Facebook. Ett mord i realtid är okej, däremot så kan en kvinnlig bröstvårta genast plockas bort. Hur ska man veta vad som gäller?

Läs mer: Alla vet att jag fyller år – Google, Facebook, Snapchat och min syrra

En ung 28-åring sköts ihjäl häromdagen, något som råkade bli fångat i mannens liveflöde på hans Facebook. Klippet tilläts dock vara kvar, med hänvisningen till att det inte “uppmanade till våld”, skriver CNN. Däremot plockades (lyckligtvis) klippet där en ISIS-anhängare sköt ihjäl en polisman. Men vem bestämmer gränserna för vad som är okej eller inte?

Facebook har en uppsättning av så kallade “gemenskapsstandarder”, som man kan läsa här. Där finns exempelvis åtta kategorier, där man tar upp sådant som:

Men trots dessa rätt tydliga rubriker kan det vara svårt att avgöra vad som är okej. Detta beror såklart på att det kan vara svårt att följa det Facebooks egna mål att “att skapa balans mellan behoven, säkerheten och intressena i en global community”. Ibland blir det rakt av fel.

Bland några av de saker som ofta dyker upp är ju nakenheten. Kvinnliga bröstvårtor är inte okej i sammanhang där de kan uppfattas ha ett sexuellt uppsåt. Länge var det inte okej att visa bilder på ammande kvinnor, men efter påtryckningar från användare med bland annat kampanjen “#FreeTheNipple” så blev det 2014 “okej” och undantaget från censuren.

Det har även hänt att nakna statyer eller målningar blivit borttagna, något som dock brukar sluta i protester och att Facebooks administratörer ångrar sig.

Delvis beror dessa misstag också på att Facebook förlitar sig inte bara på de egna moderatorerna, utan till stor del även på hela communityn. När man har någonstans runt 1,5 miljarder användare som alla har lite olika uppfattningar av vad som är stötande och inte – tja, då är det ju riktigt svårt förstås.

Vi får ofta höra en del om Facebooks dubbelmoral kring just våld och sexualisering – men frågan är om det inte till stor det egentligen speglar vår egen dubbelmoral? Det är lätt (och säkert ofta rätt) att skylla på ett företag och anonyma moderatorer, men kanske lite svårare att se sig själv som en del av “problemet”.

Behöver du hjälp med att anpassa din annonskampanj till den senaste digitala utvecklingen? Klicka här.