Vad är en bra konverteringsgrad för e-handlare?

Företaget Viseo har djupdykt i frågan om vad som är en bra konverteringsgrad för e-handlare. Även mycket intressant läsning för dig som inte är just en e-handlar men jobbar med konverteringar på nätet.

Nedan innehåll är skriven av Marcus Sandström på företaget Viseo:

Vi börjar med att kolla på snitt konverteringsgrader från Monetate som har undersökt detta.

bild1_viseo

Nu ska jag förklara varför de här siffrorna egentligen inte betyder så mycket.

Genomsitt ljuger

Du kanske har hört citatet ” _damned_lies, _and_statistics”>Lies, damned lies, and statistics” från Benjamin Disraeli. Det finns en del problem med att titta på siffrorna ovan.

En av problem är att konverteringsgraden mellan olika branscher varierar kraftigt. En typisk konverteringsgrad för elektronik skiljer sig ofta mycket från en typisk konverteringsgrad för SaaS (Software as a Service).

Låt oss säga att du hittar snittsiffran för just din bransch. Vad ska du då göra med den siffran? Vad säger den dig egentligen? Oavsett om du ligger över eller under det genomsnittet så vill du ju ändå förbättra din konverteringsgrad.

Låt oss titta på fler genomsnitt siffror för att illustrera hur lite de egentligen säger oss.

bild2_viseo

Det här är snittsiffror för datorer, mobiler och surfplattor.

Här man kan t.ex se att konverteringsgraden för mobil i snitt är mycket lägre på mobiltelefoner. Det är visserligen så att man ofta använder mobilen för att titta på en site men sedan går till datorn för att genomföra köpet, så den “riktiga” konverteringsgraden för personer som hittade dig via mobilen är egentligen högre.

Men hur många av siterna som var med när man tog fram den här statistiken har en webbsida som faktiskt funkar bra på en telefon eller i en mobil? Om 50% av siterna som var med i undersökningen inte har sidor som funkar bra i mobil/surfplatta så är den härstatistiken missvisande.

Jag vet från vår erfarenhet att mobiler inte ska konvertera så mycket mindre än datorer som ovan statistik visar, så använd inte den som ett mått för om din sites mobiltrafik konverterar bra.

Varför en hemsidas generella konverteringsgrad inte är så intressant

Låt mig med ett exempel illustrera varför en hemsidas konverteringsgrad inte är det enda numret du bör vara intresserad av.

Exempeldag 1: 5% konverteringsgrad. (4000 besökare 200 sälj)
Exempeldag 2: 10% konverteringsgrad (500 besökare, 50 sälj)

Om vi bara tittar på konverteringsgraden så är dag 2 bättre. Men om de extra besökarna du fick på dag 1 kom till siten med en låg kostnad så är ju dag 1 bäst. All trafik konverterar inte lika bra men viss trafik kan vara väldigt billig och i slutändan vill du ju ha en så hög vinst och Return On Investment som möjligt.

Det här visar att konverteringsgraden inte är den bästa KPI:en (Key Performance Indicator).

Vad du ska titta på istället

Det du bör titta på är mer specifika, segmenterade konverteringsgrader. Ställ frågor som:
Vad är min konverteringsgrad:

  • För olika webbläsare? (Chrome, Internet Explorer, Safari, Firefox)
  • För de olika versionerna webbläsarna (Alla har inte de senaste)
  • Skillnaderna mellan dator/surfplatta/mobil
  • Mellan olika sorters mobiler (Samsung S7, S6, iPhone6, 7, Google Pixel etc.)
  • För ny återkommande traffik
  • Söktrafik vs andra trafikkällor
  • Olika länder och regioner
  • Vad är din bounce rate och exit rate för olika  sidor?
  • Hur många page views har du på session?

Här är ett exempel från en site:

bild3_viseo

Konverteringsgraden är här 3,84%. Jag har sorterat bort länder som bara har få konverteringar så att statistiken inte blir missvisande och sedan sorterat efter de länder som lägst konerteringsgrad.

Vi ser att vissa länder, som t.ex Ungern har en väldigt låg konverteringsgrad. I Ungern kanske man handlar mindre online än i andra länder men det betyder inte att konverteringsgraden ska vara så låg, den kan alltid förbättras.

Vi ser också att England konverteringsgrad är lägre en genomsnittet och lägre än USA vilket är konstigt (det här företaget är baserat i Europa.) Du kanske också minns från statistiken i början att England “borde” ha högre konverteringsgraden än USA.

Så vad kan vi nu göra med den här listan? Vad kan vi förbättra?

Vi bör dyka djupare och försöka få reda på varför Ungern konverterar sämre genom att t.ex göra undersökningar på webbplatsen och sedan bygga hypoteser. Men vi kan leka med tanken och fråga oss varför Ungern konverterar så mycket sämre? Det kanske är så att de som besöker sidan från Ungern, eller England för den delen, är osäkra på att företaget faktiskt skickar varor till Ungern eller England eller att de inte vet hur lång tid det tar. Man skulle kunna testa att ha ett meddelande på sidan från besökare från olika länder (som triggas beroende på vilken IP address besökaren har) som säger “Hejsan! Vi skickar varor till Ungern, det tar bara 3 dagar!”.

Vi skulle också kunna testa att översätta siten till olika språk och då givetvis börja med t.ex Tyskland som har en hög omsättning men en låg konverteringsgrad.

Som du ser, när man dyker djupare så början man hitta mening i att titta på specifika konverteringsgrader.

Sammanfattning

Det viktiga när man jobbar med konverteringsoptimering och tittar på konverteringsgrader är inte den generella konverteringsgraden utan att man segmenterar datan som finns för att hitta olika specifika konverteringsgrader och andra KPIer. Då kan du upptäcka statistik som sticker ut och sedan göra en analys på varför problemet finns, ta fram en potentiell lösning och sedan testa den. Om du vet vad du ska titta efter kan du alltid förbättra dina konverteringsgrader.