Ba?de Va?nsterpartiet och Jonas Sjo?stedt o?kar mest bland partier och partiledare i sociala medier under mars. Pa? partiets Facebooksida har antalet fo?ljare o?kat med o?ver 25 procent ja?mfo?rt med februari. Samtidigt a?r det parti som syns minst i de redaktionella medierna sto?rst pa? Facebook.
– Va?nsterpartiet bo?rjade tidigt med att vara aktiva i sociala medier och deras fo?ljare a?r va?ldigt engagerade i sociala medier. Det a?r tydligt att fo?ljarskaran va?xer sig sto?rre varje ma?nad. Va?nsterpartiets satsning pa? att stoppa vinsterna i va?lfa?rden har slagit va?l igenom och fa?tt mycket uppma?rksamhet, ba?de i sociala och redaktionella medier, sa?ger Ioanna Lokebratt, medieanalytiker pa? Retriever.
Piratpartiet har ett starkt sto?d pa? Facebook och har dubbelt sa? ma?nga fo?ljare a?n vad allianspartierna har tillsammans. A?nda? a?r de na?stan osynliga i media.
– Det visar tydligt att de svenska medierna enbart fokuserar pa? riksdagspartierna. Trots att det a?r en ma?nad kvar till EU-valet och Piratpartiet fick 7,1 procent i EU-valet 2009, befinner de sig i medieskugga, fortsa?tter Ioanna Lokebratt, medieanalytiker pa? Retriever.
Läs hela rapporten här:
Pressmeddelande_mars_retriever