Annonskampanjer med rörliga bilder som visas på flera plattformar samtidigt förväntas öka från 20% till över 50% kommande tre åren i USA, enligt Nielsen och amerikanska annonsörsorganisationen ANA. Konsumenterna tvingar fram utvecklingen och utvecklare av enheter som iPhone, G Wear, tablets står redo med nya enheter.
Utmaningarna som uppstår när annonsörer väljer att inkludera flera plattformar är många men en av de tuffaste att hantera är hur man mäter flera skärmar samtidigt. Saknaden av en sann extended-screen- eller cross-media-mätning skakar branschen och gör annonsörer osäkra över annonseffekterna.
“The more precise measurement we have, the less waste in our media buying, and that’s incredibly important to us,” säger David Campanelli, från Horizon Media till AdWeek.
Även i Sverige brottas vi med mätningarna och företag som MMS, TNS Sifo, GfK, Nielsen, comScore och andra är i djupa funderingar över bästa lösningen för marknaden.
En av de bättre artiklarna som sammanfattar nuläget är denna från AdWeek. Två sidor lång innehåller den flera bra exempel på vad som händer just nu.