“Utan en bra strategi för dataintegration hade vi inte löst uppgiften”

TNS Sifo har varit inblandade i att skapa en ny dagsvaluta för SKO, Hollands motsvarighet till MMS. Många namn blev det i föregående mening men det häftiga är att Sverige varit med och styrt upp en TV-valuta i Holland som syr ihop online-TV med linjär-TV. I denna intervju berättar Claes Boström från TNS Sifo hur de lyckades lansera valutan.

Vi har intervjuat Claes Boström från TNS Sifo som varit med och genomfört projektet som nu är lanserat. Claes är Account Director på affärsområdet Radio/Media hos TNS Sifo och är en sann pionjär inom området onlineundersökningar.

På vilket sätt är Sifo inblandad i TV-valutan på Holländska marknaden?

Inblandningen från Sifo har varit att leverera panelhanteringssystemet (IPMS, Internet Panel Management System).

IPMS är en vidareutveckling av system vi utvecklat sedan 2005. Det sköter all hantering av panelisterna (inbjudning att delta i panelen, instruktioner, påminnelser), validering (browsers, devicer, panelister och nu i senaste versionen även hushåll valideras för att kunna styra exakt vilka som betraktas som ”compliant” för att komma med i data till dataintegrationen), viktning, simuleringar.

Läs också: Holländska motsvarigheten till MMS lanserar dagliga onlinemätningar

I fallet med SKO var just hushållsvalideringen en utmaning. Man vill ha samma approach till internetpaneler som till TV-paneler dvs hela hushållet måsta sköta sig för att räknas in i datan. Utmaningen låg i att hantera delade enheter som exempelvis en iPad som används i olika grad av olika familjemedlemmar. Valideringen är betydligt mer komplex än för annan audiencedata.

Systemet har också byggts för att enkelt kunna integreras med andra system, som i fallet med SKO där vi även hanterar Wakoopa (40% av panelisterna har även Wakoopa installerad på alla sina devicer). Vi har investerat mycket i detta system under de senaste 18 månaderna och det är roligt att se att allt fungerar som tänkt.

Min roll har utöver detta varit att vara teknisk projektledare för Kantar Media sett till efter bästa förmåga att alla de team och system som krävs från vår sida fungerar tillsammans så att leveransen till SKO håller plan och kvalitet. Fyra team är inblandade – TNS Nipo i Amsterdam (projektägare, hanterat alla kundrelationer, rekrytera/drifta panel), data science i London (utveckling av dataintegrationslösningar), Kantar Media Spring i Tyskland (hantering av censusdata, integration med comScore, GfK mfl) och TNS Sifo (panelhantering, projektledning).

Vad är den ‘magiska såsen’ som gör att ett komplext system som detta faktiskt fungerar?

Den magiska såsen … bra fråga. Det här är något Kantar Media investerat tungt i under senare år. Data Science teamet i London har utvecklat metoder för att utifrån ”targets” från censusdata (ett antal tusen ”celler” från censusdata baserat på dimensioner som broadcaster, program, genre, devicetyp, timeslot etc) koppla samman demografi från panelister som uppvisar liknande mönster. Metoder har också utvecklats för att klä även mindre program (”long tail”) med demografi. Det är svårt att förklara men det är många manårs utveckling som ligger bakom. Summan av kardemumman är att all denna bearbetning (hantering av censusdata, hantering av paneldata och dataintegration) är automatiserad och möjliggör dagliga leveranser till SKO.

Vad är nu nästa steg för projektet?

För Sifos del är setup-fasen klar och vi övergår nu till at hantera support för Nipo som sköter den dagliga driften. Det är ytterligare ett par delprojekt för Holland där vi fortsätter med utveckling och setup ett litet tag till. Vi har precis påbörjat ett liknande projekt med vårt systerföretag i Filippinerna så vi kommer fokusera på det ett tag. Allt är molnbaserat så det är enklare att driva internationella projekt nu än tidigare men det är fortfarande väldigt mycket arbete med att integrera alla system och definiera regelverk och processer. Men det är väldigt roligt!