Nättidningen USA Today testar just nu nya innovativa metoder för att stoppa läsarna att lämna tidningen för att gå till andra källor. Ett av deras nya knep är att ladda artiklar även med innehåll från andra källor som visas som nya informationslager bredvid artikeln. Med andra ord ska de länka in material istället för att länka ut till andra källor.
Klickar du på ett av de länkade orden i artikeln dyker information om den saken, personen eller händelsen upp i ett nytt litet fönster där informationen presenteras. Tanken bakom detta är att tillgodose läsaren med all information som kan tänkas behövas för att på så sätt behålla besökaren och även öka lojaliteten.
Underbart att se ett media som förstått att läsarna inte är lojala mot själva mediet, de är bara nyfikna på innehållet. Det media som kan på bäst sätt förse läsarna med en komplett bild är också det mediet som kommer att öka antalet sidvisningar och timespent.
Min idé när jag jobbade på Aftonbladet var att ta detta steget längre och även erbjuda annonsörer att köpa nyckelord på sajten. Med andra ord skulle exempelvis Adidas kunna köpa ordet “Zlatan” och då få första tjing på att visa annonser när det skrivs en artikel om Zlatan. Annonsören kan då branda sig med ett eller flera ord – “Thailand” med Ving, “midsommar” med Pågens, “Malmö” med SJ och så vidare. Annonserna skulle bli mer relevanta, läsarna får möjlighet att bygga relation med annonsören i mediet och mediet skulle öka sina intäkter. Lysande idé tycker jag, men ännu har ingen nappat.