Upplev filmen som huvudrollspersonen

Leonardo di Caprios senaste film, The Revenant, utnyttjar senaste VR-teknologi för sin onlinereklam genom att låta oss vandra i huvudkaraktärens slitna skor. Kan detta även vara något för marknadsförare?

Filmen handlar om en verklig 1800-talshjälte som, efter att knappt ha överlevt en Grizzlybjörnsattack tvingas vandra och kräla nästan 32 mil genom vilda ödemarker för att komma hem.

20th Century Fox, som är filmbolaget bakom filmen, har startat sajten 200miles.com, som låter besökaren ta sig igenom några av milstolparna (hihi) under huvudkaraktärens Hugh Glass långa och farliga resa. Man kan se några av scenerna genom Glass egna ögon, på ett sätt som påminner och exempelvis 360 graders video. Man kan se detta i både mobiltelefon och dator.

Denna sajt visar på möjligheterna för framgångsrika reklamkampanjer – varför inte låta konsumenter se genom ögonen på en snowboardåkare sponsrad av Red Bull? Kanske bli en av karaktärerna i ICA-reklamen? Tekniken är där – det enda som behövs en god idé som fångar konsumentens intresse.

Läs mer: Trendspaning i Las Vegas: 2016 blir drönare, smarta hem och VR hetare än någonsin