Det går bra för svensk morgonpress, i alla fall när det kommer till de digitala annonsintäkterna. I en ny rapport från branschorganisationen TU så konstaterar man en tillväxt på 2, 3 procent under tredje kvartalet 2016. En förklaring lär såklart ligga i att allt fler läsare gör över till digitala medier.
Det är dock storstadspressen som vinner på detta, med en uppgång på 4.8 procent. Landsortspressen ligger i stort sett stilla, och minskar med 0,2 procent.
Läs mer: Expressen är den i särklass största nyhetskanalen på Facebook av alla nyhetsmedier i hela Norden
En annan sak som minskar är den samlade morgonpressens intäkter från “traditionella” tryckta annonser, som har gått ner med 11 procent under det tredje kvartalet av 2016 jämfört med samma kvartal år 2015.
Enligt TU:s internetbarometer så har morgonpressens samlade digitala annonsintäkter ökat under alla de tre första kvartalen 2016, jämfört med fjolåret. Storstadspressens digitala annonsintäkter hat ökat med 6,3 procent, medan landsortspressens med 5,7 procent.
– Utvecklingen går i den riktning som vi sett under tidigare kvartal, det vill säga fortsatt tillväxt inom mobilannonsering och webb-tv. Och en omprioritering när det gäller displayannonsering på framför allt desktop, kommenterar Tobias Lindberg, chefsanalytiker på TU i ett pressmeddelande.
Morgonpressens digitala annonsintäkter
Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år. Källa: TU
Digitala annonsintäkter | Q3 2016 | Utveckling |
Mnkr | % | |
Storstadspress | 94 | 4,8 |
Landsortspress | 86 | -0,2 |
Morgonpress totalt | 179 | 2,3 |