Här är vita listan från annonsören Unilever

Unilever, en av världens största annonsörer, vill få bättre kontroll över annonseringen online och lanserar därför nätverket Unilever Trusted Publishers – en vit lista över betrodda publicister.

Unilever kommer i nätverket att välja ut betrodda publicister med vilka de kommer att spendera den största delen av sin marknadsbudget. I nätverket ingår globala, regionala och lokala publicister och plattformar. Målet är att få bättre kontroll över var Unilevers annonser visas någonstans och på så sätt minska ad fraud och förbättra kvaliteten.

Keith Weed, outgoing-chief officer på Unilever, kommenterar:

We’ve been clear for years about what we want to see online – more consumer trust through greater publisher transparency, more effective use of time and money, and better online experiences for everyone. Online advertising credibility is still a global, industry-wide problem and as the world’s second largest advertiser, we have a responsibility to use our scale and infaluence to address this issue.

På förra årets IAB-konferens pratade Weed om att Unilever kommer att sluta annonsera i kanaler som inte bidrar till samhället på ett positivt sätt. Han har också tydligt markerat att företag som Google och Facebook måste ta sitt ansvar gällande transparens och varumärkessäkerhet.