I slutet av 2016 presenterades Amazon GO och under 2017 har vi kunnat se massvis av spännande tekniska innovationer inom detaljhandeln. Med det senaste årets utveckling i ryggen blir en sak allt tydligare – den fysiska butiken kommer inte försvinna, däremot kommer dess utformning förändras i grunden.
Ny teknik kommer revolutionera shoppingupplevelsen genom alla kanaler och med 2018 runt hörnet spår Adyen, med affärsutvecklingschefen Jussi Lindberg i spetsen, vad som kommer prägla den svenska detaljhandeln starkast under kommande år.
• Butiken blir en mötesplats
Att den fysiska butiken utstår hård konkurrens från e-handeln har debatterats flitigt under året. Undersökningar från Adyen visar att 97 % av konsumenterna fortfarande handlar i butik och faktum kvarstår att butiker kan erbjuda en upplevelse som är omöjlig online. Detta är något som vi kunnat se flera exempel på. Apple jämförde nyligen sina butiker med torgplatser där kunderna kan äta, dricka och hitta underhållning snarare än att endast gå in, handla och gå ut. Under hösten har vi även kunnat se hur H&M lanserat konceptet Arket där man utöver kläder även erbjuder caféverksamhet i butiken och nyligen öppnade företaget en liknande typ av butik i Fältöversten i Stockholm.
• Swish intar butikerna
Swish används av närmare sex miljoner svenskar och vi har sett en stor ökning av butiker som nu erbjuder betalning via Swish. Swish kommer utvecklas starkt även under 2018 och med nya lösningar, som t.ex. möjligheten att betala via QR-koder, blir de ännu mer attraktiva för såväl företag som konsumenter.
• Få koll på vad kunderna vill ha med AI och big data-analys
Butiker som analyserar data och drar nytta av ökade kundinsikter kommer ligga i framkant under 2018. Många butiker arbetar redan idag med prediktiv analys för att skapa individanpassade erbjudanden men med AI och machine learning tar de nästa steg och kan bättre förutspå vilka varor en kund är intresserad av. Det kan bland annat göras med hjälp av avancerad bildanalys vilket amerikanska Trunkclub experimenterat med under året. I inledningsskedet har man använt machine learning för att analysera vilka typer av produkterbilder kunderna söker efter online och gillar i sociala medier. I framtiden kan vi se en utveckling där kunderna tar kort på exempelvis en tröja de tycker om, laddar upp denna mot en sökmotor för att sedan få specialanpassade erbjudanden på liknande tröjor.
• Unified commerce blir begreppet på allas läppar
Unified commerce handlar om att integrera system och processer i en och samma plattform för att få bättre överblick över kunderna och skapa en sömlös shoppinguppevelse genom alla kanaler, oavsett om kunden väljer att handla i butik eller online. Den svenska detaljhandelsbranschen har fortfarande en bra bit att vandra innan unified commerce får sitt breda genomslag. Enligt en undersökning som Market utfört misslyckas 31 av 50 butiker med att erbjuda sina kunder tekniska hjälpmedel för att genomföra e-handelsköp i den fysiska butiken. Under 2018 tror och hoppas vi att vi kommer får se fler och fler framgångsrika projekt och att den svenska detaljhandeln tar steg mot att göra unified commerce standard.
• AR gör entré i butikerna
2018 blir året då tekniken bakom Pokemon GO gör entré i butik. Mastercard har precis presenterat ett projekt där man använder ODGs smarta glasögon för att ge kunderna möjlighet att se digitala varor i den fysiska butiken. I glasögonen kommer kunden även få ytterligare visuell information såsom varans pris, storlek och vilka andra varor som passar ihop med den. Det kan exempelvis handla om att få en hel outfit föreslagen baserat på det ursprungliga plagget. Autentiseringen för betalningen sker såklart via scanning av kundens iris.
Den tekniska utvecklingen går snabbt framåt och varje år kommer mängder av nya lösningar. Som handlare får man dock inte glömma bort att i slutändan handlar allt om kundupplevelsen. Ny teknik är bara användbar om den verkligen skapa värde för kunden. Så det är upp till varje enskild handlare att bestämma vilka av alla dessa lösningar och innovationer som passar era kunder.
Artikeln är skriven av:
Jussi Lindberg
Affärsutvecklingschef Adyen