Över 70 procent av ungdomar i åldrarna 12-15 år har koll på det här om fejk news. Fyra av tio kan till och med nämna en fejknyhet som de sett i sociala medier.
Det är i studien “Children and Parents Media Use and Attitudes Report 2017” från Ofcom som uppgifterna framkommer om hur alerta ungdomar är om fejk news.
Hela 86 procent säger att de kollar en extra gång med exempelvis andra källor innan de litar på en nyhet i sociala medier.
Nära hälften säger att de kollar om nyheten dykt upp även i andra kanaler. Andra kollar kommentarer och om organisationen bakom verkar okej.
Men den andra hälften av ungdomarna säger att de tycker det är svårt att se om en nyhet är fejk eller inte. Åtta procent säger att de inte ens kollar källor eller andra kanaler.
För ungdomar i åldrarna 12-15 år är sociala medier den andra mest populära källan för nyheter. Facebook, Twitter använder 54 procent. 62 procent får även nyhet från tv.
En tredjedel (32 procent) uppger att sociala medier är deras första källa för nyheter.