Unga vuxna vill inte ha annonser på sociala medier

En amerikansk studie visar att en överväldigande majoritet av unga vuxna (16 till 39-åringar, enligt studien) motsätter sig annonser på sociala medier. För många annonser kan även innebära att dessa yngre användare skär ner eller helt slutar med sin aktivitet på nätverket.

Studien utfördes på 2 000 deltagare av Harris Poll för Lithium Technologies, och visade att hela 74 procent av användarna under 40 inte vill ha annonser på sociala medier.

Annonser i nyhetsflödet riskerar att stöta bort dessa yngre användare, och 56 procent säger sig skära ner på användandet av sajten, eller till och med avsluta medlemskapet.

Att tvinga på dessa användare stora mängder annonser är alltså inte alls ett sätt att öka medvetenheten kring produkten – istället kan man förlora kontakten med denna viktiga åldersgrupp. De utgör redan över hälften av befolkningen och i takt med att deras intäkter ökar kommer så även att deras köpkraft göra detsamma.

“De sociala mediernas löfte har alltid handlat om att länka ihop människor, inte skrika på dem, och de företag som inte gör detta riskerar sin egen existens”, säger Rob Tarkoff, VD för Lithium Technologies i en kommentar kring studien.

Den unga gruppen konsumenter som växt upp med digitala medier är onekligen svårare att nå och kräver andra metoder än enbart annonskampanjer av företagen. Att satsa på kvalitet och långsiktig, försiktig och ärlig marknadsföring kanske är en effektivare metod?

Läs mer: Infograf: Millennials vill vara nördar – och de är svårare att nå än andra