Det amerikanska valet är i full gång, och så även politiseringen av många områden som tidigare sågs som opåverkade av ideologi och åsikter. En ny studie visar att många unga vuxna – Millennials – faktiskt uppskattar när varumärken och företag tar ställning i politiska frågor.
Studien, kallad “The Political Consumer” från JWT’s Innovation Group, har tittat på hur politik påverkar konsumenter och deras syn på bland annat varumärken och företag. Det visar sig bland annat att;
- 60 procent av de undersökta litade på politiskt innehåll från varumärken på sociala medier
- jämfört med liknande innehåll från kändisar (45 procent) och, tja, politikerna själva (41 procent).
- i åldersgruppen 18-34 (generationen som kallas för “millennials”) så tycker 39 procent att varumärken och företag bör spela en större roll i politiken
- och 51 procent uppskattar när dessa företag tar ställning i politiska frågor.
“I en atmosfär av extremer, ser vi framväxten av den politiserade konsumenten som ser världen på ett nytt ljus genom en lins av deras personliga omständigheter”, säger Lucie Greene från företaget bakom studien som menar att denna konsument nu “högljutt ifrågasätter varumärken, institutioner och plattformar – driven av sociala medier, live-video och digitala plattformar”.
Läs mer: Millennials är mer självcentrerade än andra generationer
Studien är baserad på 1001 amerikanska konsumenter, och utfördes av företaget SONAR, ett dotterbolag till JWT.