För några år sedan var det vanligt att unga delade ut reklam för att tjäna några extra kronor. Trenden går igen, med skillnaden att unga nu delar reklam på internet istället, och tjänar tusentals dollar i månaden. Mindre ansträngning för mer pengar, det låter onekligen som en bra deal, men hur fungerar det egentligen?
Det är genom företaget Fanbytes som influencer-marknadsföring nu börjat få ett rejält uppsving även på Snapchat. Tidigare har det varit svårt att jobba med influencers på Snapchat, dels eftersom det varit svårt att identifiera influencers i det mer stängda nätverket, och dels eftersom det varit svårt att mäta och analysera data. Fanbytes har löst det genom sin plattform Apollo, som både kan identifiera influencers och mäta effekterna av inlägg på Snapchat.
Idag har företaget över 1000 unga i såväl högstadie- som gymnasie- och universitetsålder som distribuerar reklam genom sina Snapchat-profiler. Effekterna låter inte vänta på sig, exempelvis gjorde sminkföretaget Charlotte Tilburys kampanj att över 50.000 tonårstjejer sökte sig till företagets hemsida för att köpa smink.
Timothy Armoo är grundare och VD av Fanbytes, och berättar att annonsörer laddar upp Snapchat-anpassade kampanjer på Fanbytes plattform, tillsammans med information om önskad målgrupp (ålder, kön, plats och intressen). Fanbytes skickar sedan ut kampanjen till de influencers i nätverket som matchar målgruppen, och finjusterar sedan kampanjer kontinuerligt för att optimera effekterna.
För influencers är resultatet en snittinkomst på 2000 dollar i månaden, den som tjänar mest är en 17-åring som tjänade över 7000 dollar på en månad. Jämfört med att cykla runt och dela ut reklam är det en mycket lukrativ verksamhet, både för annonsörerna och influencers.
Så även om annonser på Snapchat inte riktigt kommit igång i Sverige, så kan det här vara ett sätt att börja arbeta med influencer marketing på Snapchat utan att du själv behöver leta reda på dina influencers.