Unga konsumenter överger linjär TV

En ny studie avslöjar att unga konsumenter tittar på onlinevideo 22 timmar i veckan och på TV 8,3 timmar.

I genomsnitt tittar unga konsumenter 11,3 timmar gratisvideo online på sajter som YouTube samt 10,8 timmar på betalsajter som Netflix. Tillsammans blir det hela 22 timmar rörligt innehåll på nätet per vecka.

Samtidigt visar studien att konsumenter i åldrarna 13 till 24 år tittar 8,3 timmar per vecka på linjär TV, varav 6,4 av de timmarna var också online. TV-apparaten är idag inget mer än en större skärm för spelkonsoller, eller något som mamma och pappa tittar på.

Studien har intervjuat 1.350 unga konsumenter i åldrarna 13-24 år.

Det här är PewDiePie, en av de största kändisarna på YouTube:

“Whether you’re a marketer or a content creator, the results magnify the growing influence of these millennial consumers and further affirmation that traditional media is falling short with this audience,” sa Andy Tu som jobbar för Defy Media som beställt undersökningen.

Förutom de kvantitativa intervjuerna genomfördes även en kvalitativ studie om 18 par vänner. Den delen av studien avslöjar att 62 procent av alla tillfrågade sa att de hellre ser på rörligt innehåll digitalt. Ännu fler sa att de kan relatera bättre till innehållet på nätet än det som visas på TV. Hela 70 procent använder nätet för att slappna av efter en hård dag i skolan eller på första jobbet.

32 procent i gruppen 13 till 17 år sa att de beundrar onlinekändisarna mer än de på TV.

Bild: PewDiePie