Undersökningsjätten som använder Google Doubleclick

Sifo är ett av Sveriges största undersökningsinstitut och mäter allt från val till webb. Deras största kassako är Orvesto som mäter både gammelmedia och internet. För att nå köpare av sin data använder de annonsverktyget Doubleclick från sökjätten Google.

Doubleclick är ett av världens mest använda annonssystem för digitala medier.

Google har fått kritik från vissa i branschen då man inte vill att sökjätten ska få in data som gynnar den egna affären. Branschorgan har ofta talat om “man inte ska ge bort all sin data till sökjätten” då det räknas som ett media. Men nu så har även vårt största företag inom data gett med sig och använder Googles verktyg.

doubleclick_sifo

Längst ner i koden på startsidan sifo.se ligger kod för Googles remarketing-tag. Eftersom data skickas till domänen doubleclick.net kan Google dra nytta av den tredjeparts-cookie som dom sätter på den domänen för att identifiera användaren över olika webbplatser i syfte att rikta annonser.

Google Analytics, som enbart använder förstaparts-cookies, är förvalt konfigurerat för att inte utbyta data med domänen doubleclick.net.

Det visar sig att Sifo även använder Google Analytics spårningsscript på sin webbsida.

Sifo_jpg