Teknikutvecklingen går oerhört fort och video blir allt vanligare i takt med att fler plattformar kämpar om rättigheter till att strömma såväl sportevent som andra typer av program live. Men för konsumenterna kommer det inte bara vara plattformen som utmärker sig, utan även ett flertal andra faktorer, I den här artikeln ger David Mühle från Ooyala tips på vilka dessa faktorer är.
Just nu pågår fotbolls-EM för damer i Holland, där det initialt gått bra för det svenska laget. Många följer idag matcherna på tv, men hur kommer det egentligen att se ut i framtiden? Vi på Ooyala har trendspanat och förutspår fyra stora skillnader i hur vi kommer att konsumera fotboll år 2027.
Teknikutvecklingen går oerhört fort och video blir allt vanligare i takt med att fler plattformar kämpar om rättigheter till att strömma såväl sportevent som andra typer av program live. Men för konsumenterna kommer det inte bara vara plattformen som utmärker sig, utan även ett flertal andra faktorer.
Fotbollsspel i realtid. Idag kommer dataspel som Fifa och PES ut i butiker ett halvår innan den faktiska turneringen börjar, allt för att bygga upp intresse inför eventet. I framtiden kommer spelen istället att påverkas av verkliga händelser i realtid, så att du kan anpassa din startelva i samma ögonblick. Tänk dig att Caroline Seger eller Lisa Dahlkvist, två av de som utmärkte sig i öppningsmatchen mot Tyskland, blir skadade och måste bytas ut. Vem sätter du då in i ditt fotbollslag istället? De faktiska matcherna kommer att vara ihopkopplade med dataspelen, så att du direkt ser hur statistiken förändras för ditt lag i takt med att matcherna avgörs ute på plan. Din Fifa-match är med andra ord en spegling av det som händer på tv just nu.
Flera vinklar från flera enheter samtidigt. Redan idag ser vi att många använder sig av flera skärmar på samma gång, och allt färre tittar på sport på linjär-tv. Om tio år kommer tv-apparaten med sitt linjära utbud vara ett minne blott. Du kommer istället använda dig av flera olika skärmar, en laptop, platta eller mobil, kanske dessutom alla tre samtidigt. Du ser den mest intressanta matchen på din laptop, som är kopplad till en projektor, samtidigt som du följer andra matcher via mobilen eller plattan. Vill du dessutom se matchen ur en specifik vinkel finns det kameror monterade runt om i arenan som gör det möjligt att välja den kameravinkel som passar dig bäst vid varje tillfälle. Du kanske vill se kameran som sitter på spelarens tröja vid en straffläggning för att sedan byta till drönarvy när spelet rör sig upp mot mittfältet. De yngre generationerna kräver dessutom möjligheten att titta på livestreaming från hela världen. Vi kan förvänta oss ännu tydligare generationsklyftor i fråga om konsumtion av sport år 2027, något som de som sänder eventen måste ta hänsyn till redan idag.
Från sport till shopping. Givetvis dyker frågor upp som berör möjligheterna att tjäna pengar på morgondagens fotbolls-EM. Med allt mer interaktivitet kommer du som konsument kunna klicka på en spelare under pågående match och direkt köpa den officiella matchtröjan. Du kanske till och med vill veta hur de klär sig till vardags och kan då direkt få din favoritspelares jacka genom ett klick på skärmen. Den ökade mängden tillgänglig data gör även att annonser kommer vara mer relevanta för vad som visas på skärmen och då också leda till fler konverteringar.
AI levererar rätt innehåll till rätt konsument. Den ökade mängden data kommer givetvis att analyseras av artificiell intelligens, vilket innebär att du matas med aktuell och relevant information om det du är intresserad av. Du får se reklam där dina favoritspelare berättar om produkter och tjänster som dessutom är anpassade efter dina behov och önskemål. Genom integrerade och intelligenta videosystem kan du även få relevant information och innehåll levererat direkt till den enhet du för tillfället använder. Det gör att du kan få alla höjdpunkter från de fotbollslag och serier du följer i realtid, oavsett var i världen de sker.
Kommer framtiden att se ut så här? Kommer det att ske bara om några få år? Det kan vi så klart inte veta med säkerhet, men vi vet att det kommer att se annorlunda ut jämfört med idag. Baserat på senaste årens utveckling är det troligt att vi får se ovan scenarion. Vi på Ooyala är inriktade på och beredda att följa med i den utveckling som sker, allt för att du ska få bästa möjliga upplevelse av fotbolls-EM 2027. Nu hoppas vi bara att svenskorna kan repetera 1984 års bragd och ta hem guldet även i år.
Artikeln är skriven av:
David Mühle regionchef Ooyala
(På bild)