GfK – Tysklands största marknadsundersökningsinstitut – kan läggas upp för försäljning, enligt vad den tyska tidningen Wirtshaftswoche. Påståendena kommer efter att GfK haft en bekymmersam månad.
Tidigare i augusti skrev vi om att företagets VD Mathias Hartman lämnar GfK på grund av “meningsskiljaktigheter”. Någon vecka innan hade man också presenterat en kvartalsrapport med svikande resultat. En ommöblering verkar också pågå i företagets styrelse.
Läs mer: GfK:s CEO avgår – aktieägarna missnöjda med fallande siffror och bristande digital framförhållning
Samtidigt så har tidigare visat viss uppgång, och 2015 års siffror pekade uppåt med exempelvis intäkterna som hade ökat med 6, 3 procent.
Enligt WirtschaftsWoche så har stora företag inom branschen redan visat intresse för GfK, inklusive Nielsen och WPP-ägda Kantar.
Hittils finns det dock ingen officiell bekräftelse på att planerna är verkliga från någon av de berörda parterna, skriver tidningen.