Välkommen till Dagens Analys!

Twitters nya annonsformat

Twitter har just lanserat ett nytt annonsformat – conversational ads – för att underlätta för konsumenter att sprida reklambudskap.

Detta säger Twitter själva i gårdagens bloggpost. Annonsformatet betatestas just nu, och introducerar knappen ”call-to-action”.

Om man ser en annons som man vill dela med sina följare så kan ett tryck på denna ska skapa ett förkomponerat meddelande.

Man kan redigera tweetet innan man går vidare med det, också. Efteråt får man ett tack från företaget, och Tweetet delas bland användarens följare, inklusive bild eller videoinnehåll.

Läs mer: Nu lanserar Twitter större bildformat som förhoppningsvis skapar ännu större engagemang

Företaget säger själva att detta är ett steg i att öka engagemanget av konsumenter i spridningen av reklambudskap. Det är förstås också ett effektivt sätt för marknadsförare att sprida sitt budskap utan att behöva betala dyra pengar för target-annonser som ändå riskerar att missa den tänka målgruppen.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.