En ny studie pekar på att Twittrare har en större benägenhet att minnas varumärken som visats på TV-reklamen än de som inte använder Twitter framför TV-apparaten. Vissa typer av TV-program är också bättre än andra, visar det sig.
Studien, utförd i samarbete med medieföretaget Starcom och analysfirman Canvs, visade på att TV-tittande Twittrare (säg den snabbt!) hade 62 procents större sannolikhet att minnas TV-reklamen än andra tittare. Detta oavsett om man aktivt Twittrade under tiden, eller bara “slökollade”.
Läs mer: Twitter lanserar First View – låter marknadsförare äga Twitters flöde i ett dygn
Det verkar också som att chansen att minnas reklamens budskap och varumärket ökade med 48 procent om TV-programmet man tittade på skapade en engagerande upplevelse.
Alltså – de program som gav en högre andel “känslomässiga” Tweets gav en större möjlighet för reklamen att få fäste än tråkigare program. Det visar sig också att de tittare som var känslomässigt engagerade var tre gånger bättre på att minnas TV-reklamen än de neutrala Twitter-tittarna.
Hela 61 procent av dessa “känslomässigt reaktiva” tittarna skulle tänka sig att handla varor från det varumärket i framtiden.
Så… reklam under Game of Thrones är bättre än under reprisen av Hem till Byn, kan tänkas. Oväntat? Kanske inte. Men Twittrare är bättre på att minnas, i alla fall. Eller så är Twitter tråkigt.
Studien kan spanas in här.