Twitter verkar vilja komma upp sig på videofronten. Nu försöker man locka till sig kända innehållsskapare, bland annat YouTube, genom ett avtal som ger dem 70 procent av intäkter – klart mer än vad Googleägda konkurrenten ger.
YouTube har för vana att ge 55 procent av intäkterna till sina videopartners, medan man själv behåller 45 procent. Nu skriver bland annat Re/code att Twitter alltså vara ska behålla 30 procent, i samma anda som befintliga avtal med stora partnerorganisationer som NFL.
Läs mer: Svårt med trovärdigheten? Nu är det lättare att få en verifierad Twitter-profil
Twitter måste såklart göra detta för att på så sätt locka till sig stjärnorna – mikrobloggen har klart färre videovisningar än jättarna YouTube eller Facebook. Man är till och med snäll nog och låter innehållsskapare lägga upp samma videos på Twitter som man lägger upp på andra sajter – så det är fritt fram att tjäna storkovan.
Godkända kreatörer ska bara behöva trycka på en knapp för att få igång den automatiserade processen, och sedan så får man alltså ta del av pengarna från bland annat pre-rollannonserna som kan ses i samband med klippet.
För tillfället så verkar inte erbjudandet gälla för liveplattformen Periscope eller mikrovideoplattformen Vine. Det kan mycket väl hända att man kommer göra det längre fram.
Är Twitter för sent ute? Kommer det räcka att locka till sig videoskapare med enbart pengar, eller är YouTubes dominans för svår att bryta? Oavsett vilket så är det kanske ändå något man måste försöka göra, med tanke på videons enorma tillväxt på nätet.