Twitter vill locka med ännu mer statistik

Twitter kämpar med näbbar och klor för att behålla användare och annonsörer. Nu vill man locka till sig fler av de sistnämnda genom fler verktyg som mäter mängden visningar och information om de som tittar på Twitters videoannonser. Kommer detta att räcka?

De som använder sig av Twitters Amplify-annonser (videoannonser som rullar innan klipp – så kallade preroll-annonser) kommer nu kunna få mer statistik tillgänglig. Detta då den sociala plattformen har startat ett samarbete med videoföretaget Innovid. En del av samarbetet gör också att Innovids kunder (som inkluderar jättar som Disney och Toyota) ska få tillgång till Twitters API.

Twitter vill såklart att fler ska annonsera i Amplify, i synnerhet då man delar intäkterna från annonserna mellan Twitter och annonsören.

Läs mer: Ännu ett bakslag för den blå fågeln; Instagram lockar fler annonsörer än Twitter

Att med hjälp av en tredje part (alltså Innovid) som inte ägs av Twitter själva hoppas man locka till sig annonsörerna med heltäckande statistik. Man jämför sig gärna mot storliraren Facebook, vars siffror kommer från deras egna marknadsavdelningar.

Kommer detta att räcka? Eller har Twitters brist på användartillväxt redan satt första spiken i kistan?

Behöver du hjälp med din digitala annonskampanj på sociala medier? Klicka här