Twitter fortsätter att satsa på att expandera inom nya områden. Nu vill man lansera en “Meddelande”-knapp som ska ersätta den vanliga “mailto”-funktionen på webbsidor som ett sätt för att låta besökare nå ett företag eller enskild person.
Twitter testar nya sätt för företag att använda sig av deras tjänster för kundsupport. Man vill att kunder ska tala till företagen direkt, istället för att skicka tweets via “tweet to” eller “mail to” funktionerna. Stora företag som Apple, Uber och Activision har redan fått provköra funktionen.
Läs mer: Twitter är tystlåtna kring priset för sponsrade klistermärken
Denna nya knapp kommer lägligt nog också samtidigt som Facebook försöker göra sin meddelandetjänst Messenger till standard för kundsupport, inte minst via den alltfler chatbotarna. Facebook vill också få så många företag som möjligt till att främst använda deras Facebook-sidor för just kommunikationssyften.
Twitter vill såklart hindra detta, och vill vara något mer än endast en “klagomur” för missnöjda kunder som använder av företagets @användarnamn. Man hoppas att möjligheten för kunder att skicka meddelanden direkt kommer att göra företagen mer intresserade av att aktivt använda sig av Twitter för konsumentkontakt.
Det återstår att se om man lyckas hinna ikapp Facebook, som ju hittills verkar varit rätt framgångsrika (inte minst på grund av sin breda användarbas). Ett annat problem är att bara en kort stund efter Twitters officiella lansering av den nya knappen så började testpersonerna rapportera omfattande buggar.