Microbloggen Twitter har länge kämpat med att få lönsamhet i sin verksamhet. Deras senaste försök är att låta annonsörer prenumerera på att få ökad räckvidd, något som de hoppas ska gynna små- och medelstora företag som inte har så stora möjlighet att skapa organisk räckvidd.
Kampen om uppmärksamhet på olika sociala nätverk är stenhård, och om du inte har ekonomiska muskler kan det vara svårt att nå ut i önskad omfattning genom enbart organisk tillväxt. Därför vill Twitter nu hjälpa framför allt små- och medelstora företag som har begränsad budget att ändå få ökad spridning. Svaret kallas prenumeration, och för 99 dollar i månaden får dina inlägg och ditt konto ökad räckvidd till Twitters användare.
Den bakomliggande tanken är givetvis att skapa en återkommande inkomstkälla för nätverket, samtidigt som de tillhandahåller en praktisk tjänst för många företag. Twitter slog visserligen analytikernas utsikter för andra kvartalet 2017, men det var ändå inte nog för att blidka börsen där Twitters aktie tappade 14 % i samband med att kvartalsrapporten presenterades. Det är med andra ord kritiskt för företaget att börja visa på stabila och riktiga vinter.
Som företagare innebär prenumerationen visserligen att du behöver ge upp den kontroll som du har om du själv hanterar annonser på Twitter, men samtidigt kan det vara ett bra sätt att öka sin räckvidd utan att för den skull öka arbetsbelastningen. Den ökade räckvidden kommer att märkas precis som andra annonser, så det är enkelt för användarna att se att detta är ett sponsrat inlägg.
Twitter kommer dessutom att skicka ut veckovisa rapporter som visar hur bland annat följarantalet förändras som en konsekvens av den ökade räckvidden. På så sätt är det enkelt att se om din prenumeration ger det utfall du önskat.
Funktionen kan visserligen hjälpa till att sänka tröskeln för många företag som funderat på hur de ska få ökad synlighet på sociala medier. Men samtidigt är det frågan om det är tillräckligt för att rädda Twitter. Som företagare krävs det ändå en aktivitet på nätverket med inlägg och att jobba på att underhålla din följarskara, så det är inte bara att trycka på knappen och se följarantalet, och förhoppningsvis även affärerna, öka. Det gör att det är lätt att ställa sig frågan hur många företag det egentligen är som är i position att utnyttja prenumerationen på ett bra sätt. Men det återstår helt enkelt att se.