Influencers – alltså kända och inflytelserika personer inom exempelvis sociala medier – betyder snart lika mycket för oss som våra vänner eller grannar. Detta menar Twitter i en ny studie – och företag gör rätt i att tillvarata denna trend.
Tvåparts-studien genomfördes av Twitter av analysföretaget Annalect. Man intervjuade 300 personer för att undersöka hur de svarar på förslag från influencers jämfört med “vanliga” annonser och förslag från vänner.
Den andra delen av studien gick ut på att undersöka hur 500 användare reagerade på traditionella digitala annonser jämfört med när de tittade på innehåll skapat av en influencer. Några av resultaten var att:
- 40 procent av deltagarna i studien sade att hade köpt en produkt efter att ha sett den användas av en influencer på Instagram, Twitter, Vine eller YouTube.
- 49 procent litade på köpförslag av influencers, medan 56 procent litade på sina vänner.
- 20 procent svarade att de hade delat material de sett av en influencer.
- En tredjedel av i gruppen “Millennials” svarade att de följde en så kallad “creator”, alltså exempelvis en artist eller konstnär.
Precis som man för ett antal år sedan kunde sälja en vara framgångsrikt genom att låta en känd person promota den via traditionella medier eller baksidan av flingpaket, så kan man nu göra så via handhållna enheter som mobilen.
Läs mer: Kom igång med influencer-marketing [den totala guiden]
Med internets framfart de senaste decenniet så finns det också ett ökat antal av så kallade influencers. Detta innebär att företag har ett större urval av personer som också lättare kan förknippas med deras produkter och varumärken. Twitter, i synnerhet, kan mycket väl vara en god källa för att sprida deras budskap – men det är säkert klokt att arbeta över flera medier samtidigt.