Enligt uppgifter från Adweek överväger Twitter att lansera en abonnemangsmodell för att ge företag tillgång till mer avancerade verktyg. Den nya tjänsten är efterfrågad av användare och kan ge Twitter ett välkommet kapitaltillskott.
Just nu genomför Twitter en undersökning bland sina användare om de är intresserade av en ny, mer utvecklad version av TweetDeck. Verktyget ger idag användare möjlighet att publicera och följa upp tweets och hantera sin aktivitet på plattformen. Undersökningen syftar till att se över möjligheterna för professionella användare att betala för att få tillgång till mer avancerade funktioner.
Spekulationer kring vad dessa mer avancerade funktioner skulle kunna vara pågår, och några av dessa antas vara möjlighet att skapa följarlistor baserat på intressen, geografi och övrig data. Även utökade möjligheter att komma åt TweetDeck via mobila enheter samt skapa bokmärken och uppföljningsnotiser kring användare och kundserviceärenden.
Det hela skulle helt enkelt få en ökad känsla av ett CRM-system för dina twitter-följare och potentiella kunder. Ett abbonemangsupplägg skulle dessutom ge Twitter en ny inkomstkälla, något som vore mycket välkommet för nätverket som länge kämpat med att få intäkterna att räcka till utgifterna. Dock visar rapporten för 2016 att de under slutet av året ökade antalet användare med hela 2 miljoner, och antalet dagligen aktiva användare ökade med 11%. Så det är allt för tidigt att döma ut Twitter som för närvarande har hela 319 miljoner användare.
Läs även: Twitter tar upp kampen om livestreaming med Facebook
I en tweet från företagets VD Jack Dorsey efterfrågades vad Twitter kunde lägga till för att öka värdet för användarna. Just möjligheten att justera och skapa bokmärken för Tweets var en av de saker som dök upp, något som nu kan komma att läggas till i det nya TweetDeck.
Flera professionella användare har även tidigare flaggat för att de kan vara beredda att betala för att få tillgång till mer avancerade verktyg, så det verkar vara en utveckling som det finns såväl efterfrågan som stor potential för. I synnerhet som Twitter den senaste tiden arbetet hårt för att göra plattformen känd för sina live-videotjänster och redigeringsmöjligheter. Kanske är det här den vändning som såväl Twitter som investerare väntat på, och att användarna nu så sakteliga börjar leta sig tillbaka i takt med att fler möjligheter blir tillgängliga.