Twitter lockar annonsörer med partnernätverk och nya format

Twitter erbjuder sitt mobila annonsnätverk till en större grupp annonsörer samt introducerar nya annonsformat inklusive video.

Förra året började Twitter erbjuda vissa annonsörer möjligheten att köra annonskampanjer på sitt MoPub mobile advertising exchange. Nu släpper alltså Twitter loss alla att köra sina kampanjer där, om man har en dedikerad kontoansvarig på Twitter. Samtidigt döper Twitter om sin exchange till “Twitter Audience Platform.”

“We’re taking promoted tweets, promoted videos and our mobile app promotion products into the world outside of Twitter, ” förklarar Adam Bain som är ansvarig för partnerskap och intäkter på Twitter. “It’s one click to take a Twitter campaign and scale it across all our partners.”

Enligt Twitter når du 700 miljoner månatliga användare med nätverket varav 300 miljoner är på Twitter och 400 miljoner hos partners (framgår ej vilka dessa är).

Twitter kommer använda den information de har om sina användare även nu i partnernätverken samt hjälpa till att hitta “lookalike” i de nätverk där det är möjligt. Även videoannonser kommer att rullas ut i partnernätverken efter att de har haft framgång med dem på Twitter.

“On our owned and operated property, video is our fastest-growing format. There’s a lot of demand for it, so we’re making sure we can extend that,” förklarar Twitter om annonsformatet.