Twitters ekonomiska läge är inte helt lysande, delvis beroende på fallande popularitet bland användare. För att fortsätta att locka till sig annonsintäkter lanserar man nu nya metoder för videoannonsörer att maximera publikgenomslaget.
“Varje dag kommer miljontals människor till Twitter för att ta del av konversationerna kring deras intressen och passioner” skrev Twitters Deepak Rao i ett blogginlägg nyligen, och fortsätter med att understryka hur lockande denna “levande” publik är för annonsörer. Han nämner också Promoted Trends och Promoted Moments, tjänster för annonsörer som vill nå ut till dessa användare.
Nu fortsätter man offensiven med Promoted Videos, som kommer att dyka upp i användarflödet på samma sätt som de ovan nämnda Promoted-tjänsterna. För den som vill vara lite extra synlig finns nu alltså First View.
Med First View kommer man kunna “äga” de översta Twitterannonserna i nyhetsflöden under 24 timmar – alltså kommer de att ses först varje gång användare kollar flödet i appen eller på webbsidan. Filmbolaget 20th Century Fox är först ut med att nyttja denna funktion – kanske en fingervisning kring prislappen. Tjänsten kommer för övrigt bara att ses av användare i USA, och bara annonsörer i detta land kan nytta tjänsten under en inledande period.
Twitter har, som nämnt, vissa problem med att både expandera och behålla aktiva användare. Inte nog med det så har många nyckelpersoner lämnat företaget, och ledande “tyckare” konstaterar att plattformen behöver förnyas.
Deras försök till just detta, med en ny algoritm som ska likna Facebooks icke-kronologiska nyhetsflöde fick motsatt effekt, med fallande aktiepriser som följd. Kan First View vara en lösning – eller är det bara ett desperat försök att dra in mer pengar?
Läs mer: #RIPTwitter användarna ilsknar till