Twitter hjälper dig hitta nya kunder

Twitter har lanserat ett verktyg som gör det möjligt att analysera vilka som följer en kanal och läser tweets. Verktyget kan även identifiera relevanta målgrupper som kan användas i kampanjer.

Information som demografi, intressen och köpbeteenden kan tas fram.

I ett blogginlägg, ger Twitters produktchef Andrew Bragdon exempel på möjliga användningsområden: “Om du utför en kampanj för att öka medvetenhet om en ny kosmetika, kan du använda verktyget för att lära dig mer om dina potentiella kunder på Twitter. Till exempel, vilka skönhetsprodukter som de köpt tidigare, vilka modetrender de är intresserade av samt deras TV-beteende”.

Om du är en app-utvecklare och ser att de flesta av dina anhängare använder en iPhone, kan du se till att det du publicerar optimeras för just den enheten”.

I analyserna kan du jämföra din målgrupp med Twitters användarbas och se skillnader för att exempelvis genomföra tvillingstudier. Twitter garanterar integriteten genom att bara använda samlad information som härrör från den samlade databasen.