Twitter är på väg att bli mycket bättre på att visa specifika annonser som passar just dig.
Twitter meddelade i onsdags att annonsörer kommer nu visa annonser baserat på de appar som du tidigare har laddat ner.
Det nya verktyget, som nu finns tillgänglig för annonsörer, kallas officiellt för “installerad app category targeting.” Målet är att tillåta marknadsförare att rikta sina annonser specifikt mot användare som tidigare har installerat liknande appar.
Till exempel kan en annonsör som vill driva på installationer av en hanterings-app välja kategorin ”Produktivitet” för att nå användare som nyligen har installerat liknande program,” Twitters projektledare, Deepak Rao, skriver i ett blogginlägg. “Samma annonsör kanske vet att användare som laddar ner produktivitets-appar tenderar också att använda finans-appar. Då kan de rikta sig åt ”finans” kategorin för att få kontakt med nya människor som sannolikt kommer att vara intresserade av deras produkt.
Annonsörer letar alltid efter nya sätt att nå potentiella användare, så Twitters nya insikter om användning av appar kommer att erbjuda en betydande fördel för tillverkarna. Twitter erbjuder dessutom ett analysverktyg som ger insikt i hur användare svarar på dessa riktade annonser.
Twitter har hållit koll vilka appar sina användare har laddat ner sedan i början av november då de först lanserade sin ”app graf-funktionen. Trots att konton var automatiskt inlagda i detta system, så finns möjligheten för användare att dra sig ur genom sina inställningar.
Twitter berättar också att funktionen används för att ge förslag till andra personer om vilka twitteranvändare de rekommenderas att följa.