För bara några månader sedan skickade Facebook 4,7 besökare per publicistinlägg för varje enskilt inlägg på Twitter. Men enligt de senaste siffrorna har Twitter ökat medan Facebook minskat och idag är gapet bara 2,5 till 1. Håller Twitter på att ta över tronen som publicisternas viktigaste sociala verktyg?
Att använda sociala medier för att driva trafik till den egna sajten är inget nytt påfund. Publicister lägger ut bilder, artiklar och videoklipp för att skapa engagemang och driva trafik till sidor där de sedan kan fördjupa relationen och exponera användarna för reklam. Under 2017 fick Facebook se sig bli omsprungen av Google som den plattform som ger mest klick per inlägg från publicister. Under december tappade Facebook ytterligare, medan Twitter kraftigt ökade antalet användare de skickade vidare.
En del av svaret ligger i att Twitter gjort ändringar i sitt flöde, och att längre tweets genererar mer engagemang än kortare enligt SocialFlows VD Jim Andersson. Han menar dessutom att professionellt producerat material får mer uppmärksamhet i Twitters flöde än vanliga användares material, något som ytterligare gynnar publicisterna.
Samtidigt har många publicister börjat se över sitt engagemang på Facebook efter deras nya fokus på vänner och familj. Facebook avser minska mängden nyheter i flödet med 20 %, något som kommer att drabba publicisterna hårt. Att därför leta sig till andra plattformar som har potential att ge bra återbäring på investeringarna är därför inte orimligt. Många är redan tungt investerade i Googles annonsplattform, men Twitter verkar nu kunna bli det ställe dit allt fler publicister söker sig.
Vad som händer de närmaste månaderna lär bli kritiskt för såväl Facebook so Twitter. Kanske får mikrobloggen äntligen den uppmärksamhet den förtjänar, och inte bara tack vare att Donald Trump gjort det till sitt pressrum.