Twitter är tystlåtna kring priset för sponsrade klistermärken

Vi har tidigare skrivit om att Twitter lanserat klistermärken (emoji-ikoner) som kan sponsras av företag och varumärken. En smart idé som förvandlar användare till reklampelare, och som blivit något av en trend bland sociala medieföretag på sistone.

Att företag injicerar sina varumärken i vanliga användares flöden är något som växt stort. Snapchat och Facebook har såklart lett utvecklingen, och Twitters “promoted stickers” lanserades alltså nyligen.

Läs mer: Twitter lanserar sponsrade klistermärken

Först ut är Pepsi, vars sponsrade klistermärken än så länge bara finns i tiotalet länder (inte Sverige). Klistermärken lanserades på Twitter rätt nyligen (juni) så man har varit rätt snabb med att försöka göra dem inkomstbringande.

Än så länge kommer det också vara företag som har en egen Twitter-försäljningsavdelning som kommer kunna köpa sin sponsrade klistermärken. Man kan skapa fyra eller åtta dekaler som Twitter sedan ska lägga till i sin Dekalbutik.

Men man är förtegen kring hur mycket det kostar. När Marketing Land frågade Twitter ville man inte svara, vilket kan tyckas underligt. Betalar företagen varje gång deras klistermärke används? Eller är det beroende på hur många som (uppskattas) ha sett dekalen? Det förstnämnda är klart mer av en “deal” som säkerställer att klistermärkena faktiskt används.

Man kan inte heller specificera någon målgrupp som ska se klistermärkena, utan dessa kommer vara tillgängliga för alla.

Om konceptet med sponsrade klistermärken lyckas – beroende på deras prissättning – så kan det vara ett smart sätt för Twitter att tjäna pengar. Företagen får synas av villiga användare som inte har något emot att göra reklam för något de gillar, och om företagen bara betalar för visade märken så är det en smart investering.

Handlar om det om uppskattningar kring hur många som sett ett klistermärke är det såklart svårare, om det inte är superbilligt. Underligt att Twitter är så tysta kring affärsmodellen – är priserna kanske en känslig fråga som skiljer sig från företag till företag?