Twitter gör nu som Facebook, Tumblr och Instagram, ger användaren möjlighet att gilla ett inlägg genom att klicka på ett rött hjärta. Ett litet steg kan tyckas, men det gör samtidigt Twitter lite mindre unikt och lite mer marknadsanpassat.
Det röda gillar-hjärtat ersätter den unika Twitter-knappen Favorite och de första indikationerna efter tester är att det därmed blir fler klick från läsarna, något som hoppas öka annonsörernas intresse. Eftersom en gilla-knapp är standard inom sociala medier idag, lär det bli enklare att få nya och inte så regelbundna användare att interagera med det de läser.
När favorit-knappen introducerades 2006, när Twitter var väldigt ungt, var det inte helt klart hur funktionen skulle användas. Därför blev det upp till användarna att definiera den, något som de mest lojala och regelbundna twittrarna tog sig an med hull och hår och det skapades även kringtjänster för att fånga upp favvo-klick. Om denna lojala kärn-trupp gillar nyordningen eller inte, lär inte spela någon roll för Twitters beslut, eftersom de inte klarar att höja vinst och aktiekurs.
Läs mer här.