TV:n som lägereld – ju fler i soffan desto större engagemang

En ny studie visar att antalet TV-tittare påverkar koncentrationen och engagemanget i innehållet. Studien visar också på vikten av kontextuellt innehåll.

Det är Mediahub som gjort ett test på 400 personer i den amerikanska staden Boston. Utrustade med sensorer som registrerar vilket program TV’n visar, hur många som är i rummet och vad de gör.

Resultat verkar visa att mängden distraktioner från TV-tittandet minskar ju större antalet tittare som befinner sig i rummet. Vi tittar bättre i grupp, helt enkelt.

En annan slutsats är att tittare lättare tar till sig reklaminnehåll som är länkat till programinnehållet, och att dessa helst ska vara korta. En 15 sekunder lång annons där varumärket anknyter till både kanal- och programinnehåll har mycket mer framgång än en 30 sekunder sådan utan kontextuell koppling.

Läs mer: Rapport från Ooyala: färsk forecast om videostreaming och TV-tittande