Två giganter dominerar annonsmarknaden och ser till att den digitala andelen bara fortsätter att öka.
Jo, vi pratar så klart om Google och Facebook.
Den digitala annonsmarknaden i USA har ännu en gång ökat sin marknadsandel. Tillväxten sträcker sig över både format och enheter, enligt en ny rapport från IAB (Interactive Advertising Bureau).
Digitala annonsintäkter ökade med 21,4 procent under 2017 till 88 miljarder dollar. Inom bara några år kommer digitala annonsintäkter vara helt dominerande.
Onlinevideo ökade sin andel som format på bekostnad av Sök. Även Banners ökade med 23 procent jämfört med 2016. Mobilen fortsätter att förändra marknaden och tar idag 57 procent av all digital annonsering. Desktop fortsatte också att växa men bara med 6 procent. Sociala medier stod för 25,7 procent varav Facebook i princip åt up den delen av tårtan.
Topp 10 största företagen i USA dominerar helt och slukar upp 74 procent av den digitala annonsmarknaden. Topp 10 företagen ägs i princip av Google och Facebook som med andra ord drar in alla intäkter.