Enligt en studie genomförd av undersökningsföretaget Millward Brown är TV fortfarande det media som ger högst annonseffekt.
Studien frågade flerskärmsanvändare i åldrarna 16 till 44 år som ägde både en Smartphone eller Tablet samt hade tillgång till TV i hemmet. Studien genomfördes i 30 länder mellan november förra året och mars 2014. Målgruppen var med andra ord yngre konsumenter som har råd att äga en TV och en Smartphone.
I samtliga marknader var TV-reklam något som konsumenterna hellre såg än reklam i exempelvis mobilen.
I undersökningen fick intervjupersonerna svara på en fråga om de gillade eller ogillade annonser i sin Tablet. I flera länder såg konsumenterna hellre en annons i en Tablet än i sin Smartphone. Fast allra helst såg intervjupersonerna en annons på sin TV.
Emarketer förklarar “Even when consumers weren’t entirely favorable to ads on a given screen, significant numbers acknowledge that they paid attention to them. TV scored highest once again, with at least half of consumers in France, Germany and Spain saying they paid attention to ads on television. In all these countries, the percentage who paid attention was at least twice the proportion who said they generally had a favorable reaction to ads on those screens. The most striking disparity was in Germany, where only 8% to 12% of respondents said they favored ads on a smartphone, laptop or tablet, for example, but at least 40% said they paid attention to ads on those devices.”.